Pædagogisk læreplan

Børnenes perspektiv, fællesskaber og pædagogisk læringsmiljø som nøgleord

Den Styrkede læreplanen er bygget op omkring en skabelon, som sikrer, det pædagogisk faglige fundament og har øje for det enkelte barn i huset. Via læreplanen kommer vi omkring alle de relevante områder af vores pædagogiske praksis med særlig fokus på det pædagogiske grundlag og vores læringsmiljøer

Generelt om Den Styrkede Læreplan

Hver enkelt børnehave arbejder målrettet med at skabe en god og tryg hverdag for børnene, og som sikre det bedste betingelser for udvikling og trivsel. Ud fra den Den Styrkede Pædagogiske Læreplan, som er central i Dagtilbudsloven, udarbejder alle institutioner en individuel pædagogisk læreplan, der skaber ramme for børnenes læring, udvikling og trivsel i dagligdagen gennem de pædagogiske læringsmiljøer.

Vores læreplan er et dynamisk redskab, som tilpasser sig efter børnegruppens  behov og sammensætning således det pædagogiske læringsmiljø altid tager udgangspunkt i et børneperspektiv. I får adgang til denne når Jeres barn starter i Idrætsbørnehaven i Aula.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.